Bahaya! Enam Penumpang Masuk Timika Di Rapid Test Ulang Reaktif dan Positif Covid

Bagikan Bagikan
Wakil Bupati Mimika, Johannes Rettob

SAPA (TIMIKA) - Wakil Bupati Mimika Johannes Rettob mengatakandibukanya kembali akses masuk ke Timika melalui bandara dan pelabuhan pada masa new normal ini, berpeluang menimbulkan ancaman baru kembali masuknya Coronavirus disease 2019 (Covid-19).

"Dengan adanya new normal ini penerbangan kita buka, Tembagapura juga kita sudah buka," kata Wakil Bupati Mimika, Johannes Rettob pada, Kamis (9/7/2020)

Untuk mengantisipasi adanya ancaman baru dari luar masuk Timika, Wabup Jhon kepada wartawan menuturkan, bagi setiap penumpang dari luar daerah masuk Timika, walupun telah mengantongi surat keterangan surat bebas covid-19 hasil rapid tes, ketika tiba di Timika akan dilakukan pemeriksaan ulang.

"Kita periksa kembali secara rendem di Timika, apakah benar penumpang itu betul-betul sehat atau tidak,  dan kita harus memastikan suratnya betul atau tidak jangan sampai ada yang sengaja untuk memalsukan surat," ungkap Wabup Jhon.

Mantan Kepala Dinas Perhubungan itu mengatakan ada beberapa penumpang dari luar masuk ke Timika yang mengantongi keterangan surat bebas covid, pada saat pemeriksaan kembali di Timika, penumpang tersebut reaktit rapid tes, dan setelah dilakukan pemeriksaan lanjutan menggunakan PCR, terbukti covid-19 terkonfirmasi positif.

Wabup sebut ada 6 orang  yang terkonfirmasi positif saat dilakukan pemeriksaan ulang ketika tiba di Timika, dan sementara dua orang dalam pemeriksaan PCR.

"Ini bahaya,  dan  ini ancaman yang harus kita hadapi, maka setiap hari orang yang masuk Timika wajib kita periksa ulang, jangan sampai ada gelombang kedua terjadi di Timika," ujarnya.

"Bukan kita tidak percaya wilayah lain, namun kita juga harus menjaga wilayah kita," sambungnya.

Ketika mengharuskan pemerintah mengambil kebijakan lagi, Wakil Bupati Mimika menawarkan dua opsi.

"Opsi pertama mungkin mereka yang datang dari luar harus mengantongi surat keterangan sehat hasil PCR bukan lagi rapid tes, atau kita tutup kembali penerbangan," katanya.

"Ini akan menjadi bahan evaluasi kita kedepan," terangnya. (Jefri Manehat)
Bagikan ke Google Plus Bagikan ke WhatsApp

2 komentar:

  1. Hai semua

    Nama saya Ahamad Faudzi Abd dari MALAYSIA. Saya mengalami trauma kewangan kerana saya ditipu dan ditipu oleh banyak syarikat pinjaman dalam talian dan saya fikir bahawa tidak ada yang baik yang dapat keluar dari transaksi dalam talian tetapi semua keraguan saya segera ditenangkan dan hilang ketika rakan saya mula-mula memperkenalkan saya kepada syarikat ALL GLOBAL PEMBERIAN PINJAMAN, saya fikir ia masih akan menjadi permainan penipu yang sama, tetapi rakan saya meyakinkan saya, dan saya juga melihat kesaksian orang lain, saya terpaksa memaksa diri untuk mengikuti semua proses, yang paling mengejutkan setelah memenuhi semua syarat, saya mendapat pinjaman RM 5.000.000 di akaun bank MUAMALAT saya Semasa saya dimaklumkan di telefon saya, saya tidak pernah mempercayainya, nampaknya saya bergegas ke bank untuk memastikan bahawa ia benar dan nyata, dan pinjaman itu ada di sana akaun, saya menariknya tanpa komplikasi dan melaburkannya dalam perniagaan saya Venture.

    Sekiranya anda mahukan pinjaman hari ini untuk perniagaan dan memulakan hidup, syarikat, dan kontrak besar, sila hubungi SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN PEMBERIAN GLOBAL di e-mel mereka di bawah.
    E-mel ............. allglobalgrantloan@gmail.com

    Dan jika anda mahukan maklumat yang tepat dari saya, maka anda boleh menghubungi saya melalui e-mel peribadi saya (aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com)

    Saya adalah PEMANDU Lori biasa, tetapi sekarang saya memiliki Lori dan saya menjadi penyokong besar, saya memberi jaminan kepada anda semua bahawa anda akan mendapat pinjaman anda dari SYARIKAT yang baik ini.

    SYARIKAT: SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN PEMBERIAN GLOBAL
    E-mel: allglobalgrantloan@gmail.com
    Tel ............. +1(304)997-4034
    e_mail .......... [aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com]

    BalasHapus