Eltinus Omaleng: Tidak Perlu Wabup Dampingi Saya, Saya Punya Kewenangan

Bagikan Bagikan
Bupati Mimika, Eltinus Omaleng (Doc: SAPA)


SAPA (TIMIKA) - Bupati Mimika, Eltinus Omaleng pada Apel Pagi di Puspem Kabupaten Mimika, Senin (20/7/2020) menyampaikan, keputusan yang dia ambil merupakan kewenangan dirinya yang tidak bisa diintervensi siapapun. Bahkan dia menegaskan tidak memerlukan Wakil Bupati untuk mendampinginya saat mengambil keputusan tersebut.

"Tidak perlu wakil bupati dampingi saya, karena semua kewenangan ada di saya, " ungkap Omaleng ketika hadir dan memberikan arahan pada apel pagi itu.

Omaleng mengibaratkan, sebagai pasangan  suami istri  tidak harus jalan bersama terus, ada waktunya di mana pasangan itu harus bersama dan tidak.

Dia menambahkan, dirinya yang minum alkohol tetapi orang lain yang mabuk kepayang.

"Saya minum mabuk, kok semua  orang di Timika ikut mabuk?, Satu orang yang mabuk kok semua orang mabuk, " tutur Omaleng.

Menurut dia, seharusnya keputusan ini dapat diterima dengan baik. Dalam rolling ini ada anak-anak Amungme dan Kamoro 20 orang.

"Kalau jabatan eselon II, tidak mungkin saya kasih orang lain, pejabat eselon II adalah mereka yang pada saat Pilkada kemarin  yang berjuang bersama saya di pilkada lalu," tegasnya.

Dalam kesempatan itu, Omaleng mengatakan, mutasi jabatan itu hal biasa dan bukan hal baru, tentunya ada yang terima dengan senang hati dan juga ada yang sakit hati.

"Jadi untuk apa kalian ribut-ribut yang tidak jelas," kata Omaleng. (Jefri Manehat)
Bagikan ke Google Plus Bagikan ke WhatsApp

5 komentar:

  1. Tidak memerlukan wakil bupati saat bupati mengambil keputusan ? Sangat di sayangkan wabup di kucilkan seperti orang yg tidak mempunyai kapablitas dan kewenangan sebagai orang no 2 di kab.mimika, di mana2 bupati & wabup itu harus saling suport dan saling bekerja sama untuk membangung daerah yg di pimpinnya, ini malah bupatinya jalan sndiri wabupnya tdk di pedulikan, syg sekali kami prihatin dengan kondisi birokrasi yg di acak saat ini oleh pak bupati ???

    BalasHapus
  2. Memang bupati memiliki kewenangan tapi keputusan yang di buat tanpa konfirmasi ke pihak wakil bupati, kami sangat menyayangkan ini, bupati dan wakil bupati di lantik bersama sebagai pemimpin daerah, saya kutip kata di atas "seperti pasang suami istri" jika masing-masing jlan sendiri lalu apa kabar dengan anak-anaknya (birokrasi)??

    BalasHapus
  3. Jika Bupati punya pola fikir seperti ini ada banyak pertanyaan. Mudah2an suami istri bisa berembuk bersama sebelum melangkah.

    BalasHapus
  4. Ini lah bejat nya si Omaleng hari hari mabok mai perempuan

    BalasHapus
  5. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai terma dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka mampu dimiliki dan cepat dilunaskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

    Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
    Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera sekiranya anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com mereka.

    Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
    EMAIL Syarikat: allglobalgrantloan@gmail.com.
    Whatsapp Syarikat: +1(304)997-4034
    E-mel Saya: fradesyriritia12@gmail.com

    BalasHapus